
Prof. Dr. Svenja Bedenlier
Lehrstuhl für Pädagogik mit Schwerpunkt Digitalisierung in Hochschul- und Erwachsenenbildung
Leitung
Adresse
Kontakt
Svenja Bedenlier ist seit März 2024 Professorin für Pädagogik mit Schwerpunkt Digitalisierung in Hochschul- und Erwachsenenbildung an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. Nach Tätigkeiten im Wissenschaftsmanagement an der FernUniversität in Hagen in 2019 und als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Wissenstransfer und Lernen mit neuen Technologien an der Universität Oldenburg von 2012 bis 2019, war sie von März 2020 bis Februar 2024 Juniorprofessorin für E-Learning in Hochschulen und Erwachsenenbildung an der FAU.
Als Bildungswissenschaftlerin forscht Svenja Bedenlier zum Einsatz digitaler Medien in der Hochschullehre, der Schnittstelle hochschulischer Digitalisierungs- und Internationalisierungsprozesse und dem Einsatz von Forschungssynthesen zu mediendidaktischen Fragestellungen. Sie ist Mitherausgeberin der Zeitschrift die hochschullehre, Mitglied im Editorial Board der Zeitschrift Nordic Journal of Systematic Reviews in Education und im Center for Open Education Research sowie Studiengangsleitung des M.A. Learning Design–Digitale Transformation in der Bildung.
Bild: FAU/Anna Tiessen
2025
- , , , , :
Evidence syntheses in educational technology research: What is not published in English is not visible? A tertiary mapping review
In: Review of Education 13 (2025), Art.Nr.: e70022
ISSN: 2049-6613
DOI: 10.1002/rev3.70022 - , , :
Who cites whom? U.S.-American authored research syntheses in the field of educational technology: a bibliometric analysis
In: Learning Media and Technology (2025)
ISSN: 1743-9892
DOI: 10.1080/17439884.2025.2495602
2024
- , , , , :
Designing effective synchronous online learning
In: Andreas Gegenfurtner, Ingo Kollar (Hrsg.): Designing Effective Digital Learning Environments, Oxon / New York, NY: Routledge, 2024, S. 241-254 (New Perspectives on Learning and Instruction)
ISBN: 9781040264348
DOI: 10.4324/9781003386131-23
2023
- :
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: Olaf Zawacki-Richter, Insung Jung (Hrsg.): Handbook of Open, Distance and Digital Education, Springer Nature, 2023
ISBN: 9789811920806
DOI: 10.1007/978-981-19-2080-6_85 - , , :
Digitalität, Ethik und Bildung. Ein Narratives Review zu Systematisierung eines internationalen Forschungsfeldes
In: MedienPädagogik 19 (2023)
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/jb19/2023.03.05.X - , , , :
Invisible borders in educational technology research? A comparative analysis
In: Educational Technology Research and Development (2023)
ISSN: 1042-1629
DOI: 10.1007/s11423-023-10195-3
2022
- :
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: SpringerPlus (2022), S. 1-10
ISSN: 2193-1801
DOI: 10.1007/978-981-19-0351-9_85-1 - , , , , , , , :
Preservice Teachers‘ Online Self-Regulated Learning: Does Digital Readiness Matter?
In: Education Sciences 12 (2022)
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci12040272 - , , , , , , :
The Structure of Social Networks and Its Link to Higher Education Students’ Socio-Emotional Loneliness During COVID-19
In: Frontiers in Psychology 12 (2022), Art.Nr.: 733867
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.733867 - , , , , , :
Do higher education students have the means to learn during the Covid-19 pandemic? Student demands for distance learning in a suddenly digital landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.25656/01:24877
URL: https://psyarxiv.com/5ngm9/ - , , , , , :
Do Higher Education Students Have the Means to Learn During the COVID-19 Pandemic? Student Demands for Distance Learning in a Suddenly Digital Landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.31244/jero.2022.01.08 - , , , , , :
The webcam and student engagement in synchronous online learning: visually or verbally?
In: Education and Information Technologies (2022)
ISSN: 1360-2357
DOI: 10.1007/s10639-022-11050-3 - , , , , , :
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education 54 (2022), S. 267-280
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147 - , , , , , , , , , , , , , :
Faculty perceptions, awareness and use of open educational resources for teaching and learning in higher education: a cross-comparative analysis
In: Research and Practice in Technology Enhanced Learning 17 (2022)
ISSN: 1793-7078
DOI: 10.1186/s41039-022-00185-z - , , , , , , , , , , , , , :
Institutional Measures for Supporting OER in Higher Education: An International Case-Based Study
In: Open Education Studies 4 (2022), S. 310-321
ISSN: 2544-7831
DOI: 10.1515/edu-2022-0019 - , , , , , , :
Stress development during emergency remote teaching in higher education
In: Learning and Individual Differences 98 (2022), Art.Nr.: 102178
ISSN: 1873-3425
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102178
2021
- , (Hrsg.):
The Digital Turn in Internationalization. Konzepte, Strategien und Praktiken.
2021
(Zeitschrift für Hochschulentwicklung)
Open Access: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70 - , , , , , :
Akademische Mediennutzung Studierender im Corona-Semester 2020
In: MedienPädagogik 40 (2021), S. 229-252
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/40/2021.11.18.X - , , , , , , :
“Generation invisible?“. Higher education students’ (non)use of webcams in synchronous online learning
In: International Journal of Educational Research Open (2021)
ISSN: 2666-3740
DOI: 10.1016/j.ijedro.2021.100068 - , , , :
Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 50
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00282-x - , , , :
Correction to: Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester (International Journal of Educational Technology in Higher Education, (2021), 18, 1, (50), 10.1186/s41239-021-00282-x)
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 61
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00298-3 - , , :
International Collaboration in the Field of Educational Research: A Delphi Study
In: Journal of New Approaches in Educational Research 10 (2021), S. 190-213
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2021.7.614 - , , , , , , :
Self-Regulated Resource Management in Emergency Remote Higher Education – Status Quo and Predictors
In: Frontiers in Psychology (2021)
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.672741 - , , , , , , :
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 14 (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779 - , , , , , , :
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779 - , , , , :
Helplessness among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Education Sciences 11 (2021), Art.Nr.: 630
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci11100630 - , , , , :
Helplessness Among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Journal of Science Education (2021)
ISSN: 0124-5481
DOI: 10.31234/osf.io/md93x
URL: https://psyarxiv.com/md93x/
2020
- , , , , :
Facilitating student engagement through educational technology in higher education: A systematic review in the field of arts and humanities
In: Australasian Journal of Educational Technology 36 (2020), S. 126-150
ISSN: 1449-5554
DOI: 10.14742/AJET.5477 - , :
,Bildung’ und ,Digitalisierung’ im Spiegel von Digitalisierungsstrategien
In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020), S. 41-59-59
ISSN: 0250-6467
Open Access: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317 - , :
Engaging students through virtual mobility: A systematic mapping review
In: Chang S, Gomes C (Hrsg.): Digital Experiences of International Students: Challenging Assumptions and Rethinking Engagement., Abingdon, New York: Routledge, 2020, S. 85-105 (Internationalization in Higher Education)
ISBN: 9780367226329 - , :
Digitalisierung hochschulischer Lehre und der third space: Hochschulprofessionelle als WegbereiterInnen für seamless learning?
In: Claude Müller Werder, Jennifer Erlemann (Hrsg.): Seamless Learning – lebenslanges, durchgängiges Lernen ermöglichen. Medien in der Wissenschaft, Band 77. Waxmann. Münster, New York., 2020 - , :
Online Learning
In: Papa R (Hrsg.): Oxford Research Encyclopedia of Education, New York: Oxford University Press, 2020 (Oxford Research Encyclopedias)
ISBN: 9780190264093
DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.674
(Lexikonbeitrag) - , , , , :
Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: a systematic evidence map
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 17 (2020), Art.Nr.: 2
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-019-0176-8
URL: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-019-0176-8 - , , , , , :
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education (2020)
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15391523.2020.1846147 - , , , , , , , , , , , , , , , :
A Comparative Study of National Infrastructures for Digital (Open) Educational Resources in Higher Education
In: Open Praxis 12 (2020), S. 241-256
ISSN: 1369-9997
DOI: 10.5944/openpraxis.12.2.1071 - , :
„I can do this – better than I thought. Instructors‘ experiences of the digital summer term 2020“.
EDEN 11th Research Workshop. (Lissabon, 21. Oktober 2020 – 23. Oktober 2020)
DOI: 10.38069/edenconf-2020-rw-0002 - , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , :
Elements of Open Education: An Invitation to Future Research
In: International Review of Research in Open and Distance Learning 21 (2020)
ISSN: 1492-3831
DOI: 10.19173/irrodl.v21i3.4659 - Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., Buntins, K. (Hrsg.):
Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application
2020
ISBN: 978-3-658-27601-0
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7
URL: https://www.springer.com/gp/book/9783658276010 - , , , , :
Female top performers in higher education STEM and humanities: socio-emotional perceptions and digital learning-related characteristics during COVID-19
In: Journal for the Education of Gifted Young Scientists (2020)
ISSN: 2147-9518
DOI: 10.17478/jegys.811344
2019
- Bedenlier S, Bond M, Buntins K, Zawacki-Richter O, Kerres, M:
Learning by doing? Practical reflections on conducting a systematic review in educational technology research
In: Zawacki-Richter O, Kerres M, Buntins K, Bond M, Bedenlier S (Hrsg.): Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application, Wiesbaden: Springer, 2019, S. 111-127
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7_7 - , :
Facilitating student engagement through educational technology: Towards a conceptual framework
In: Journal of Interactive Media in Education 2019 (2019), Art.Nr.: 11
ISSN: 1365-893X
DOI: 10.5334/jime.528 - , , :
Turkey
In: Qayyum A, Zawacki-Richter O (Hrsg.): Open and Distance Education in Asia, Africa and the Middle East: National Perspectives in a Digital Age., Singapore: Springer, 2019, S. 105-119 (Springer Briefs in Open and Distance Education, Bd.2)
DOI: 10.1007/978-981-13-5787-9
URL: https://www.springer.com/gp/book/9789811357862
2018
- :
‘The Impact of my Work would be Greater here than there’: Implications of the International Mobility of Colombian Academics
In: Research in Comparative and International Education 13 (2018), S. 378-396
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499918784681 - , , :
Two Decades of Research Into the Internationalization of Higher Education: Major Themes in the Journal of Studies in International Education (1997-2016)
In: Journal of Studies in International Education 22 (2018), S. 108-135
ISSN: 1028-3153
DOI: 10.1177/1028315317710093 - , , , , :
Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 15 (2018), Art.Nr.: 48
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-018-0130-1 - , , :
Social network analysis of international student mobility: uncovering the rise of regional hubs
In: Higher Education 75 (2018), S. 517-535
ISSN: 0018-1560
DOI: 10.1007/s10734-017-0154-9
2017
- :
Internationalization within higher education and its influence on faculty: experiences of Turkish academic staff
In: Journal of Research in International Education 16 (2017), S. 185-196
ISSN: 1475-2409
DOI: 10.1177/1475240917724272
2016
- :
Jung I, Gunawardena CN: Book Review: Culture and Online Learning. Global Perspectives and Research
In: International Review of Research in Open and Distributed Learning, ATHABASCA UNIV PRESS, 2016, S. 256-258
Open Access: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
(Rezension) - , , , , (Hrsg.):
Teaching Trends 2016: Digitalisierung in der Hochschule: mehr Vielfalt in der Lehre
Münster New York: 2016
(Digitale Medien in der Hochschullehre, Bd. 5)
ISBN: 978-3-8309-3548-3
Open Access: https://www.pedocs.de/volltexte/2017/15136/pdf/Pfau_et_al_2016_Teaching_Trends_2016.pdf
2015
- :
Weller, M: Book review: The battle for open: how openness won and why it doesn’t feel like victory
In: Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 2015, S. 282-285
DOI: 10.1080/02680513.2015.1104501
(Rezension) - , :
Internationalization of higher education and the impacts on academic faculty members
In: Research in Comparative and International Education 10 (2015), S. 185-201
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499915571707 - , , , , , :
The Development of Distance Education Systems in Turkey, the Russian Federation and Saudi Arabia
In: European Journal of Open, Distance and e-Learning 18 (2015), S. 113-129
ISSN: 1027-5207 - , :
Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien deutscher Hochschulen
12 (2015)
Open Access: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
URL: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
(Working Paper)
In Bearbeitung
Learning Design – Transformation in der Bildung (M.A.)
VL: Digitalisierung in Hochschulen und lebenslangem Lernen
In dieser Vorlesung werden Inhalte zu den Themenbereichen Digitalisierung und Digitalität in der Hochschule und im lebensbegleitenden Lernen, sowie zum Bereich Mediendidaktik behandelt. Die Themen Digitalisierung und Digitalität werden auf der Makroebene der Gesellschaft und der Mesoebene von Bildungsinstitutionen betrachtet und ihre Auswirkungen analysiert.
S: Grundlagen der Mediendidaktik
Das Seminar bietet einen Überblick über zentrale mediendidaktische Konzepte, die grundlegend für das Verständnis von Learning Design sind.
S: Kolloquium zur Masterarbeit
Dieses Seminar begleitet die Studierenden bei der Planung, Vorbereitung und Durchführung Ihrer Masterarbeit.
Pädagogik (M.A.)
S: Feldforschung
Das Seminar zielt auf die Vermittlung und Anwendung pädagogischer Forschungsmethoden sowie auf die eigenständige Durchführung eines medienpädagogischen Forschungsprojektes durch die Studierenden.
S: Kolloquium zur Masterarbeit
Dieses Seminar begleitet die Studierenden bei der Planung, Vorbereitung und Durchführung Ihrer Masterarbeit.
Pädagogik (B.A.)
S: Lerntheorien
Das Seminar adressiert und diskutiert zentrale Lerntheorien in ihrer historischen Entwicklung vor dem Hintergrund zentraler pädagogischer Fragestellungen.
-
Formative Assessment for Universities: Strategic Application of Innovative Methods to Raise Study Success Rates
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Oktober 2025 – 30. September 2031
Mittelgeber: Stiftung Innovation in der Hochschullehre
URL: https://www.faustairs.fau.deDie Steigerung von Studienerfolg ist das Ziel des Projekts FAUstairs. Die neue Lehrarchitektur, die im Rahmen des Projekts entwickelt und implementiert wird, nimmt die Förderung von Lern- und Fachkompetenzen in den Fokus, die zentrale Bestandteile der FAU-internen Definition von Studienerfolg sind. Innovative und KI-gestützte formative und summative Assessments sollen Studierende im Aufbau dieser Kompetenzen unterstützen. Zudem wird durch eine datenbasierte Modellierung der FAU-Studiengänge ein datenschutzkonformes Monitoring-System entwickelt, das eine Analyse des Lernverhaltens der Studierenden ermöglicht und so didaktisch passende Reaktionen seitens der Lehrenden oder der Lernumgebung erleichtert. Didaktische und technische Innovationen greifen dabei ineinander, um ein ganzheitliches, kompetenzorientiertes Lehr- und Lernumfeld zu schaffen.Ein wesentlicher Baustein der FAUstairs Lehrarchitektur ist das formative Assessment, das gezielte Rückmeldungen an die Studierenden im Studien- und Veranstaltungsverlauf ermöglicht. Diese Rückmeldungen unterstützen die Studierenden dabei, ihr fachliches Verständnis zu vertiefen und ihre Fähigkeiten gezielt weiterzuentwickeln. Durch kontinuierliches Feedback und Reflexion des eigenen Lernprozesses wird der Kompetenzerwerb gefördert, wobei der Lernprozess selbst – sowohl in Bezug auf die Selbststeuerung der Lernenden als auch auf die adaptive Anpassung der Lehre durch die Lehrenden – verstärkt in den Mittelpunkt rückt.FAUstairs hat die Ambition, den erheblichen Innovationsbedarf im Assessment-Bereich auf allen Ebenen aufzuzeigen, vorhandene Handlungsspielräume auszuschöpfen, potenzielle Herausforderungen zu identifizieren und gemeinsam mit relevanten Akteuren, nebst dem Bayerischen Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, Lösungen zu erarbeiten. Der Erfolg des Projekts wird kontinuierlich anhand verschiedener Parameter, insbesondere der Studienerfolgsquoten, überwacht und evaluiert.FAUstairs baut dabei auf drei zentralen Säulen auf:- Didaktische Innovation: Einrichtung eines Assessmentlabs zur Entwicklung und Erprobung innovativer Assessmentformate
- Technische Innovation: Einrichtung von KI-gestützten Digital Twins zur Datenerfassung und -verarbeitung
- Organisationsentwicklung und Integration in die FAU-Strukturen: Nachhaltige Verankerung der neuen Lehrarchitektur durch gezielte Organisationsentwicklung und Integration in das FAU-IT-Ökosystem
-
Prüfung hoch III Drei. Didaktik – Technik – Vernetzung.
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Oktober 2021 – 30. September 2023
Mittelgeber: Stiftungen
URL: https://pruefunghochdrei.de/Die Digitalisierung von Prüfungen an Hochschulen eröffnet Chancen für Kompetenzorientierung, Flexibilisierung und Mobilisierung von Lehren und Lernen. Unterstützung Lehrender bei der Prüfungserstellung und -auswertung schafft Freiräume für individuelle Beratung und qualitatives Feedback. Das führt zu mehr Chancengerechtigkeit, Motivation und Studierendenzufriedenheit.Das Potential digitaler Prüfungen an Hochschulen ist didaktisch, technisch und bildungspolitisch noch nicht erschlossen. Diese Ebenen agieren abgekoppelt voneinander; vielversprechende Einzelinitiativen in ganz Deutschland bleiben isoliert. Es bedarf eines Wandels in der Wahrnehmung und Realisierung von Prüfungen im Sinne des studentischen Lernprozesses. Stakeholder müssen miteinander vernetzt, die Sichtbarkeit von Good Practices des digitalen Prüfens erhöht und Entwicklungen in den Transfer gebracht werden. Hierfür gibt »Prüfung hoch III Drei« Impulse. -
Empower teachers for remote online assessments in higher education
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Mai 2021 – 30. April 2023
Mittelgeber: Erasmus+The project “Empower teachers for remote online assessments in
higher education (Remote.EDU)” addresses the currently emerging need of establishing, fostering and promoting online assessments in higher education. With its objectives to support
instructors in designing and implementing online assessments as part of their course development and teaching, provide possible technical concepts and to promote online
assessments and digitalization within European higher education, it aims to contribute to the community through theory-based, hands-on knowledge and support. -
Hochschuldialog mit Südeuropa 2021-2022 – International Academic Mobility in a (Post) COVID-19 World (IAM-COV)
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Januar 2021 – 31. Dezember 2022
Mittelgeber: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) -
Data Literacy for Citizenship
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 31. Dezember 2020 – 30. Dezember 2023
Mittelgeber: Erasmus+DaLi addresses the basic training of data literacy (i.e., supporting individuals in acquiring and developing basic skills and key competences) for adult learners in non-formal contexts,through the co-creation, piloting, and evaluation of pedagogical strategies and a toolkit of games and playful learning resources with adult learners, as well as methods for implementation with stakeholders that work with adult education. By taking a playful approach we attempt to increase learning demand and take-up through effective outreach, guidance and motivational strategies. -
FAU-E-Learning-Monitoring
(Projekt aus Eigenmitteln)
Laufzeit: 1. April 2020 – 31. März 2021
URL: http://www.psycho.ewf.uni-erlangen.de/fau-e-learning-monitoring.shtmlIm Sommersemester 2020 ist an der FAU – bedingt durch die Corona-Pandemie – eine nahezu vollständige Umstellung auf digitale Lehrformate erforderlich. Hierzu hat die FAU bereits in kürzester Zeit Infrastrukturen etabliert, die den Ausbau und die Umsetzung digitaler Lehrformate ermöglicht. Dennoch stellt die aktuelle Situation mit veränderten Lehr- und Lernbedingungen eine besondere Herausforderung für alle Beteiligten dar. Wie gut die Umstellung auf digitale Lehrformate gelingt, welche Folgen dies für alle Beteiligten haben wird und ob nachhaltige Strukturen geschaffen werden können, untersucht daher eine neu gebildete interdisziplinäre Forschergruppe.Anhand von Online-Befragungen will die Forschergruppe Erkenntnisse zu den Anforderungen, Bewältigungsstrategien und Wirkungen der Umstellung auf digitale Lehrformate erhalten. Die Befragung mit etablierten und standardisierten Messinstrumenten wird einen umfassenden Beitrag zur Frage erlauben, wie Studierende an der FAU auf verschiedenen Ebenen mit der Umstellung auf digitale Lehr- und Lernformate reagieren. Die Befragungsergebnisse sollen direkt in die Verbesserung der digitalen Lehre an der FAU einfließen, indem über die Fakultäten hinweg Lehrende, Studierende und Service-Einrichtungen der FAU fundiert unterstützt und beraten werden.
English Version
Since March 2024, Svenja Bedenlier has been a Professor of Education focusing on Digitalization in Higher and Adult Edducation at Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg. Following positions in science management at FernUniversität Hagen (2019) and research associate at the Chair of Knowledge Transfer and Learning with New Technologies at the University of Oldenburg (2012–2019), she held a Junior Professorship for e-learning in higher and adult education at FAU (2020–2024).
As an educational scientist, she conducts research on the usage of digital media and educational technology in higher education, the intersections of digitization and internationalization processes in higher education, and research syntheses as study design to investigate questions of learning design, educational technology and didactics. She is co-editor of the journal Die Hochschullehre, sits on the editorial boards of the Nordic Journal of Systematic Reviews in Education and the Center for Open Education Research, and is Head of Studies of the M.A. Learning Design programme.
2025
- , , , , :
Evidence syntheses in educational technology research: What is not published in English is not visible? A tertiary mapping review
In: Review of Education 13 (2025), Art.Nr.: e70022
ISSN: 2049-6613
DOI: 10.1002/rev3.70022 - , , :
Who cites whom? U.S.-American authored research syntheses in the field of educational technology: a bibliometric analysis
In: Learning Media and Technology (2025)
ISSN: 1743-9892
DOI: 10.1080/17439884.2025.2495602
2024
- , , , , :
Designing effective synchronous online learning
In: Andreas Gegenfurtner, Ingo Kollar (Hrsg.): Designing Effective Digital Learning Environments, Oxon / New York, NY: Routledge, 2024, S. 241-254 (New Perspectives on Learning and Instruction)
ISBN: 9781040264348
DOI: 10.4324/9781003386131-23
2023
- :
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: Olaf Zawacki-Richter, Insung Jung (Hrsg.): Handbook of Open, Distance and Digital Education, Springer Nature, 2023
ISBN: 9789811920806
DOI: 10.1007/978-981-19-2080-6_85 - , , :
Digitalität, Ethik und Bildung. Ein Narratives Review zu Systematisierung eines internationalen Forschungsfeldes
In: MedienPädagogik 19 (2023)
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/jb19/2023.03.05.X - , , , :
Invisible borders in educational technology research? A comparative analysis
In: Educational Technology Research and Development (2023)
ISSN: 1042-1629
DOI: 10.1007/s11423-023-10195-3
2022
- :
Introduction to Global Perspectives and Internationalization in ODDE
In: SpringerPlus (2022), S. 1-10
ISSN: 2193-1801
DOI: 10.1007/978-981-19-0351-9_85-1 - , , , , , , , :
Preservice Teachers‘ Online Self-Regulated Learning: Does Digital Readiness Matter?
In: Education Sciences 12 (2022)
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci12040272 - , , , , , , :
The Structure of Social Networks and Its Link to Higher Education Students’ Socio-Emotional Loneliness During COVID-19
In: Frontiers in Psychology 12 (2022), Art.Nr.: 733867
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.733867 - , , , , , :
Do higher education students have the means to learn during the Covid-19 pandemic? Student demands for distance learning in a suddenly digital landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.25656/01:24877
URL: https://psyarxiv.com/5ngm9/ - , , , , , :
Do Higher Education Students Have the Means to Learn During the COVID-19 Pandemic? Student Demands for Distance Learning in a Suddenly Digital Landscape
In: Journal for Educational Research Online 14 (2022), S. 174-185
ISSN: 1866-6671
DOI: 10.31244/jero.2022.01.08 - , , , , , :
The webcam and student engagement in synchronous online learning: visually or verbally?
In: Education and Information Technologies (2022)
ISSN: 1360-2357
DOI: 10.1007/s10639-022-11050-3 - , , , , , :
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education 54 (2022), S. 267-280
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147 - , , , , , , , , , , , , , :
Faculty perceptions, awareness and use of open educational resources for teaching and learning in higher education: a cross-comparative analysis
In: Research and Practice in Technology Enhanced Learning 17 (2022)
ISSN: 1793-7078
DOI: 10.1186/s41039-022-00185-z - , , , , , , , , , , , , , :
Institutional Measures for Supporting OER in Higher Education: An International Case-Based Study
In: Open Education Studies 4 (2022), S. 310-321
ISSN: 2544-7831
DOI: 10.1515/edu-2022-0019 - , , , , , , :
Stress development during emergency remote teaching in higher education
In: Learning and Individual Differences 98 (2022), Art.Nr.: 102178
ISSN: 1873-3425
DOI: 10.1016/j.lindif.2022.102178
2021
- , (Hrsg.):
The Digital Turn in Internationalization. Konzepte, Strategien und Praktiken.
2021
(Zeitschrift für Hochschulentwicklung)
Open Access: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/70 - , , , , , :
Akademische Mediennutzung Studierender im Corona-Semester 2020
In: MedienPädagogik 40 (2021), S. 229-252
ISSN: 1424-3636
DOI: 10.21240/mpaed/40/2021.11.18.X - , , , , , , :
“Generation invisible?“. Higher education students’ (non)use of webcams in synchronous online learning
In: International Journal of Educational Research Open (2021)
ISSN: 2666-3740
DOI: 10.1016/j.ijedro.2021.100068 - , , , :
Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 50
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00282-x - , , , :
Correction to: Emergency remote teaching in higher education: mapping the first global online semester (International Journal of Educational Technology in Higher Education, (2021), 18, 1, (50), 10.1186/s41239-021-00282-x)
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 18 (2021), Art.Nr.: 61
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-021-00298-3 - , , :
International Collaboration in the Field of Educational Research: A Delphi Study
In: Journal of New Approaches in Educational Research 10 (2021), S. 190-213
ISSN: 2254-7339
DOI: 10.7821/naer.2021.7.614 - , , , , , , :
Self-Regulated Resource Management in Emergency Remote Higher Education – Status Quo and Predictors
In: Frontiers in Psychology (2021)
ISSN: 1664-1078
DOI: 10.3389/fpsyg.2021.672741 - , , , , , , :
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 14 (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779 - , , , , , , :
Wie gestresst sind Lehramtsstudierende im Kontext der Umstellung auf digitale Lehre?
In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand (2021), S. 152-169
ISSN: 1867-2779 - , , , , :
Helplessness among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Education Sciences 11 (2021), Art.Nr.: 630
ISSN: 2227-7102
DOI: 10.3390/educsci11100630 - , , , , :
Helplessness Among University Students: An Empirical Study Based on a Modified Framework of Implicit Personality Theories
In: Journal of Science Education (2021)
ISSN: 0124-5481
DOI: 10.31234/osf.io/md93x
URL: https://psyarxiv.com/md93x/
2020
- , , , , :
Facilitating student engagement through educational technology in higher education: A systematic review in the field of arts and humanities
In: Australasian Journal of Educational Technology 36 (2020), S. 126-150
ISSN: 1449-5554
DOI: 10.14742/AJET.5477 - , :
,Bildung’ und ,Digitalisierung’ im Spiegel von Digitalisierungsstrategien
In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 15 (2020), S. 41-59-59
ISSN: 0250-6467
Open Access: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317
URL: https://zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1317 - , :
Engaging students through virtual mobility: A systematic mapping review
In: Chang S, Gomes C (Hrsg.): Digital Experiences of International Students: Challenging Assumptions and Rethinking Engagement., Abingdon, New York: Routledge, 2020, S. 85-105 (Internationalization in Higher Education)
ISBN: 9780367226329 - , :
Digitalisierung hochschulischer Lehre und der third space: Hochschulprofessionelle als WegbereiterInnen für seamless learning?
In: Claude Müller Werder, Jennifer Erlemann (Hrsg.): Seamless Learning – lebenslanges, durchgängiges Lernen ermöglichen. Medien in der Wissenschaft, Band 77. Waxmann. Münster, New York., 2020 - , :
Online Learning
In: Papa R (Hrsg.): Oxford Research Encyclopedia of Education, New York: Oxford University Press, 2020 (Oxford Research Encyclopedias)
ISBN: 9780190264093
DOI: 10.1093/acrefore/9780190264093.013.674
(Lexikonbeitrag) - , , , , :
Mapping research in student engagement and educational technology in higher education: a systematic evidence map
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 17 (2020), Art.Nr.: 2
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-019-0176-8
URL: https://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-019-0176-8 - , , , , , :
Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic
In: Journal of Research on Technology in Education (2020)
ISSN: 1539-152
DOI: 10.1080/15391523.2020.1846147
URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15391523.2020.1846147 - , , , , , , , , , , , , , , , :
A Comparative Study of National Infrastructures for Digital (Open) Educational Resources in Higher Education
In: Open Praxis 12 (2020), S. 241-256
ISSN: 1369-9997
DOI: 10.5944/openpraxis.12.2.1071 - , :
„I can do this – better than I thought. Instructors‘ experiences of the digital summer term 2020“.
EDEN 11th Research Workshop. (Lissabon, 21. Oktober 2020 – 23. Oktober 2020)
DOI: 10.38069/edenconf-2020-rw-0002 - , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , :
Elements of Open Education: An Invitation to Future Research
In: International Review of Research in Open and Distance Learning 21 (2020)
ISSN: 1492-3831
DOI: 10.19173/irrodl.v21i3.4659 - Zawacki-Richter, O., Kerres, M., Bedenlier, S., Bond, M., Buntins, K. (Hrsg.):
Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application
2020
ISBN: 978-3-658-27601-0
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7
URL: https://www.springer.com/gp/book/9783658276010 - , , , , :
Female top performers in higher education STEM and humanities: socio-emotional perceptions and digital learning-related characteristics during COVID-19
In: Journal for the Education of Gifted Young Scientists (2020)
ISSN: 2147-9518
DOI: 10.17478/jegys.811344
2019
- Bedenlier S, Bond M, Buntins K, Zawacki-Richter O, Kerres, M:
Learning by doing? Practical reflections on conducting a systematic review in educational technology research
In: Zawacki-Richter O, Kerres M, Buntins K, Bond M, Bedenlier S (Hrsg.): Systematic Reviews in Educational Research. Methodology, Perspectives and Application, Wiesbaden: Springer, 2019, S. 111-127
DOI: 10.1007/978-3-658-27602-7_7 - , :
Facilitating student engagement through educational technology: Towards a conceptual framework
In: Journal of Interactive Media in Education 2019 (2019), Art.Nr.: 11
ISSN: 1365-893X
DOI: 10.5334/jime.528 - , , :
Turkey
In: Qayyum A, Zawacki-Richter O (Hrsg.): Open and Distance Education in Asia, Africa and the Middle East: National Perspectives in a Digital Age., Singapore: Springer, 2019, S. 105-119 (Springer Briefs in Open and Distance Education, Bd.2)
DOI: 10.1007/978-981-13-5787-9
URL: https://www.springer.com/gp/book/9789811357862
2018
- :
‘The Impact of my Work would be Greater here than there’: Implications of the International Mobility of Colombian Academics
In: Research in Comparative and International Education 13 (2018), S. 378-396
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499918784681 - , , :
Two Decades of Research Into the Internationalization of Higher Education: Major Themes in the Journal of Studies in International Education (1997-2016)
In: Journal of Studies in International Education 22 (2018), S. 108-135
ISSN: 1028-3153
DOI: 10.1177/1028315317710093 - , , , , :
Digital transformation in German higher education: student and teacher perceptions and usage of digital media
In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 15 (2018), Art.Nr.: 48
ISSN: 2365-9440
DOI: 10.1186/s41239-018-0130-1 - , , :
Social network analysis of international student mobility: uncovering the rise of regional hubs
In: Higher Education 75 (2018), S. 517-535
ISSN: 0018-1560
DOI: 10.1007/s10734-017-0154-9
2017
- :
Internationalization within higher education and its influence on faculty: experiences of Turkish academic staff
In: Journal of Research in International Education 16 (2017), S. 185-196
ISSN: 1475-2409
DOI: 10.1177/1475240917724272
2016
- :
Jung I, Gunawardena CN: Book Review: Culture and Online Learning. Global Perspectives and Research
In: International Review of Research in Open and Distributed Learning, ATHABASCA UNIV PRESS, 2016, S. 256-258
Open Access: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2492/3661
(Rezension) - , , , , (Hrsg.):
Teaching Trends 2016: Digitalisierung in der Hochschule: mehr Vielfalt in der Lehre
Münster New York: 2016
(Digitale Medien in der Hochschullehre, Bd. 5)
ISBN: 978-3-8309-3548-3
Open Access: https://www.pedocs.de/volltexte/2017/15136/pdf/Pfau_et_al_2016_Teaching_Trends_2016.pdf
2015
- :
Weller, M: Book review: The battle for open: how openness won and why it doesn’t feel like victory
In: Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 2015, S. 282-285
DOI: 10.1080/02680513.2015.1104501
(Rezension) - , :
Internationalization of higher education and the impacts on academic faculty members
In: Research in Comparative and International Education 10 (2015), S. 185-201
ISSN: 1745-4999
DOI: 10.1177/1745499915571707 - , , , , , :
The Development of Distance Education Systems in Turkey, the Russian Federation and Saudi Arabia
In: European Journal of Open, Distance and e-Learning 18 (2015), S. 113-129
ISSN: 1027-5207 - , :
Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien deutscher Hochschulen
12 (2015)
Open Access: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
URL: https://hochschulforumdigitalisierung.de/sites/default/files/dateien/HFD AP Nr 12_Zur Rolle und Bedeutung von digitalen Medien in Internationalisierungsstrategien.pdf
(Working Paper)
In progress
Learning Design – Transformation in der Bildung (M.A.)
- Lecture: Digitalisierung in Hochschulen und lebenslangem Lernen
This lecture covers topics related to digitisation and digitality in higher education and lifelong learning, as well as media didactics. The topics of digitisation and digitality are examined at the macro level of society and the meso level of educational institutions, and their effects are analysed. - Seminar: Grundlagen der Mediendidaktik
The seminar provides an overview of key media education concepts that are fundamental to understanding learning design. - Seminar: Kolloquium zur Masterarbeit
This seminar supports students in the planning, preparation, implementation and writing of their Master’s thesis.
Education (M.A.)
- Seminar: Feldforschung
The seminar aims to teach and apply educational research methods and enable students to independently carry out a media education research project. - Seminar: Kolloquium zur Masterarbeit
This seminar supports students in the planning, preparation, implementation and writing of their Master’s thesis.
Education (B.A.)
- Seminar: Lerntheorien
The seminar addresses and discusses key learning theories in their historical development against the backdrop of key educational challenges and discourses.
-
Formative Assessment for Universities: Strategic Application of Innovative Methods to Raise Study Success Rates
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Oktober 2025 – 30. September 2031
Mittelgeber: Stiftung Innovation in der Hochschullehre
URL: https://www.faustairs.fau.deDie Steigerung von Studienerfolg ist das Ziel des Projekts FAUstairs. Die neue Lehrarchitektur, die im Rahmen des Projekts entwickelt und implementiert wird, nimmt die Förderung von Lern- und Fachkompetenzen in den Fokus, die zentrale Bestandteile der FAU-internen Definition von Studienerfolg sind. Innovative und KI-gestützte formative und summative Assessments sollen Studierende im Aufbau dieser Kompetenzen unterstützen. Zudem wird durch eine datenbasierte Modellierung der FAU-Studiengänge ein datenschutzkonformes Monitoring-System entwickelt, das eine Analyse des Lernverhaltens der Studierenden ermöglicht und so didaktisch passende Reaktionen seitens der Lehrenden oder der Lernumgebung erleichtert. Didaktische und technische Innovationen greifen dabei ineinander, um ein ganzheitliches, kompetenzorientiertes Lehr- und Lernumfeld zu schaffen.Ein wesentlicher Baustein der FAUstairs Lehrarchitektur ist das formative Assessment, das gezielte Rückmeldungen an die Studierenden im Studien- und Veranstaltungsverlauf ermöglicht. Diese Rückmeldungen unterstützen die Studierenden dabei, ihr fachliches Verständnis zu vertiefen und ihre Fähigkeiten gezielt weiterzuentwickeln. Durch kontinuierliches Feedback und Reflexion des eigenen Lernprozesses wird der Kompetenzerwerb gefördert, wobei der Lernprozess selbst – sowohl in Bezug auf die Selbststeuerung der Lernenden als auch auf die adaptive Anpassung der Lehre durch die Lehrenden – verstärkt in den Mittelpunkt rückt.FAUstairs hat die Ambition, den erheblichen Innovationsbedarf im Assessment-Bereich auf allen Ebenen aufzuzeigen, vorhandene Handlungsspielräume auszuschöpfen, potenzielle Herausforderungen zu identifizieren und gemeinsam mit relevanten Akteuren, nebst dem Bayerischen Staatsministerium für Wissenschaft und Kunst, Lösungen zu erarbeiten. Der Erfolg des Projekts wird kontinuierlich anhand verschiedener Parameter, insbesondere der Studienerfolgsquoten, überwacht und evaluiert.FAUstairs baut dabei auf drei zentralen Säulen auf:- Didaktische Innovation: Einrichtung eines Assessmentlabs zur Entwicklung und Erprobung innovativer Assessmentformate
- Technische Innovation: Einrichtung von KI-gestützten Digital Twins zur Datenerfassung und -verarbeitung
- Organisationsentwicklung und Integration in die FAU-Strukturen: Nachhaltige Verankerung der neuen Lehrarchitektur durch gezielte Organisationsentwicklung und Integration in das FAU-IT-Ökosystem
-
Prüfung hoch III Drei. Didaktik – Technik – Vernetzung.
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Oktober 2021 – 30. September 2023
Mittelgeber: Stiftungen
URL: https://pruefunghochdrei.de/Die Digitalisierung von Prüfungen an Hochschulen eröffnet Chancen für Kompetenzorientierung, Flexibilisierung und Mobilisierung von Lehren und Lernen. Unterstützung Lehrender bei der Prüfungserstellung und -auswertung schafft Freiräume für individuelle Beratung und qualitatives Feedback. Das führt zu mehr Chancengerechtigkeit, Motivation und Studierendenzufriedenheit.Das Potential digitaler Prüfungen an Hochschulen ist didaktisch, technisch und bildungspolitisch noch nicht erschlossen. Diese Ebenen agieren abgekoppelt voneinander; vielversprechende Einzelinitiativen in ganz Deutschland bleiben isoliert. Es bedarf eines Wandels in der Wahrnehmung und Realisierung von Prüfungen im Sinne des studentischen Lernprozesses. Stakeholder müssen miteinander vernetzt, die Sichtbarkeit von Good Practices des digitalen Prüfens erhöht und Entwicklungen in den Transfer gebracht werden. Hierfür gibt »Prüfung hoch III Drei« Impulse. -
Empower teachers for remote online assessments in higher education
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Mai 2021 – 30. April 2023
Mittelgeber: Erasmus+The project “Empower teachers for remote online assessments in
higher education (Remote.EDU)” addresses the currently emerging need of establishing, fostering and promoting online assessments in higher education. With its objectives to support
instructors in designing and implementing online assessments as part of their course development and teaching, provide possible technical concepts and to promote online
assessments and digitalization within European higher education, it aims to contribute to the community through theory-based, hands-on knowledge and support. -
Hochschuldialog mit Südeuropa 2021-2022 – International Academic Mobility in a (Post) COVID-19 World (IAM-COV)
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Januar 2021 – 31. Dezember 2022
Mittelgeber: Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) -
Data Literacy for Citizenship
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 31. Dezember 2020 – 30. Dezember 2023
Mittelgeber: Erasmus+DaLi addresses the basic training of data literacy (i.e., supporting individuals in acquiring and developing basic skills and key competences) for adult learners in non-formal contexts,through the co-creation, piloting, and evaluation of pedagogical strategies and a toolkit of games and playful learning resources with adult learners, as well as methods for implementation with stakeholders that work with adult education. By taking a playful approach we attempt to increase learning demand and take-up through effective outreach, guidance and motivational strategies. -
FAU-E-Learning-Monitoring
(Projekt aus Eigenmitteln)
Laufzeit: 1. April 2020 – 31. März 2021
URL: http://www.psycho.ewf.uni-erlangen.de/fau-e-learning-monitoring.shtmlIm Sommersemester 2020 ist an der FAU – bedingt durch die Corona-Pandemie – eine nahezu vollständige Umstellung auf digitale Lehrformate erforderlich. Hierzu hat die FAU bereits in kürzester Zeit Infrastrukturen etabliert, die den Ausbau und die Umsetzung digitaler Lehrformate ermöglicht. Dennoch stellt die aktuelle Situation mit veränderten Lehr- und Lernbedingungen eine besondere Herausforderung für alle Beteiligten dar. Wie gut die Umstellung auf digitale Lehrformate gelingt, welche Folgen dies für alle Beteiligten haben wird und ob nachhaltige Strukturen geschaffen werden können, untersucht daher eine neu gebildete interdisziplinäre Forschergruppe.Anhand von Online-Befragungen will die Forschergruppe Erkenntnisse zu den Anforderungen, Bewältigungsstrategien und Wirkungen der Umstellung auf digitale Lehrformate erhalten. Die Befragung mit etablierten und standardisierten Messinstrumenten wird einen umfassenden Beitrag zur Frage erlauben, wie Studierende an der FAU auf verschiedenen Ebenen mit der Umstellung auf digitale Lehr- und Lernformate reagieren. Die Befragungsergebnisse sollen direkt in die Verbesserung der digitalen Lehre an der FAU einfließen, indem über die Fakultäten hinweg Lehrende, Studierende und Service-Einrichtungen der FAU fundiert unterstützt und beraten werden.