
Isabella Dobler
Lehrstuhl für Pädagogik mit Schwerpunkt Digitalisierung in Hochschul- und Erwachsenenbildung
Wissenschaftliche Mitarbeitende
Adresse
Kontakt
Isabella Dobler arbeitet seit Juli 2022 als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der FAU und ist seit April 2024 mit Lehre und der curricularen Entwicklung des Masterstudiengangs „Learning Design“ beauftragt. Am FAU Kompetenzzentrum Lehre ist sie als Koordinatorin für verschiedene europäische Bildungsprojekte im Hochschulkontext (HealthyMindEd, remoteEDU, FAUHelp, TransACTION) tätig. Neben dem Projektmanagement entwickelt, testet und implementiert sie zusammen mit den internationalen Projektpartnern multimediabasierte Online-Kurse sowie digitale Lehr-Lern-Materialien.
Während ihres Bachelorstudiums in Sozialwissenschaften an der Humboldt-Universität zu Berlin beschäftigte sich Isabella Dobler verstärkt mit quantitativer Sozialforschung und den Dynamiken sozialer Ungleichheit. Mit ihrem Masterstudium in Erwachsenenbildung und Weiterbildung an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg verlagerte sich ihr Interessenschwerpunkt auf ganzheitliche und nachhaltige Bildungsprozesse im Erwachsenenalter. Isabella Dobler‘s aktueller Fokus liegt auf dem Thema mentale und körperliche Gesundheit sowie auf Methoden einer gesunden und ganzheitlichen (digitalen) Lehre. Sie verfügt über Praxiserfahrung im E-Learning sowohl im Hochschul- als auch im Unternehmenskontext und ist zertifizierte Tanz-/Bewegungspädagogin sowie ausgebildete Yogalehrerin.
Learning Design – Transformation in der Bildung (M.A.)
S: Digitale Kooperation und Organisation
Im Fokus dieses Seminars liegen Theorien und Modelle sowie Herausforderungen und Ziele digital vermittelter Kooperation, Organisation und Interaktion, sowie deren Anwendung in der Handlungspraxis durch praktische Umsetzungsbeispiele aus Lehr-Lern-Kontexten.
S: Innovation – Well-being in der digitalen Lehre
Das Seminar stellt Fragen danach, wie Gesundheit und Wohlbefinden in der digitalen Lehre forciert werden kann und ergründet die Themen (digitaler) Stress, Resilienz, Achtsamkeit und bewegte Lehre.
S: Felderkundung
In diesem Modul werden die Studierenden bei der Planung, Vorbereitung und Durchführung Ihres studienbegleitenden Praktikums begleitet.
Pädagogik (M.A.)
S: Praxismodul
In diesem Modul werden die Studierenden bei der Planung, Vorbereitung und Durchführung Ihres studienbegleitenden Praktikums begleitet.
S: Auswahl und Entwicklung mediatisierter Lernumgebungen
In diesem Seminar erlernen die Studierenden Online-Kurse entlang des Instructional Design Modells ADDIE zu entwickeln und zu evaluieren.
Seminare für Hochschullehrende (ProfiLehrePlus)
- Blended Learning Seminar zu Online Assessment Design and Practices (EN)
- HealthyMindEd – Promoting healthy digital teaching and learning in higher education (2024 – laufend)
- TransACTION! – Digital Transformation in Higher Education through Active Co-creation, Training, Innovation, Open Education and Networking (2022-2024)
- FAU-Help – FAU Digital Education Helping Ukraine (2022)
- REMOTE.EDU – Empower teachers for remote online assessments in higher education (2022-2023)
- Fachtagung der deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (DGHD 2025): Workshop „Gesunde (digitale) Lehre. Achtsamkeitspraktiken in der Lehre“
- Fachkonferenz der Media & Learning Association Belgium (2024): Präsentation “FAU Good Practices”
- Dobler, Isabella (2023). Guidance for Deciding and Implementing Online Assessment(s). Report on IO3. https://zenodo.org/records/7817359
- TransACTION! (2024). Training scenarios for using Open Online Course materials. https://zenodo.org/records/14236561
English Version
Isabella Dobler has been working as a research associate at since July 2022, and since April 2024, she has been responsible for teaching and curriculum development for the Master’s programme in Learning Design. At the FAU Competence Centre Education, she coordinates various European Erasmus+ projects in the higher education context (HealthyMindEd, remoteEDU, FAUHelp, TransACTION). In addition to project management, she develops, tests and implements multimedia-based online courses and digital teaching and learning materials together with international project partners.
During her bachelor’s degree in Social Sciences at Humboldt-University of Berlin, Isabella Dobler focused on quantitative social research and the dynamics of social inequality. With her master’s degree in Adult Education and Continuing Education at Otto-Friedrich-University Bamberg, her focus shifted to holistic and sustainable educational processes in adulthood. Isabella Dobler’s current focus is on mental and physical health and methods of healthy and holistic (digital) teaching. She has practical experience in e-learning in both higher education and corporate contexts and is a certified dance/movement educator and yoga teacher.
Learning Design – Digital Transformation in Education (M.A.)
S: Digitale Kooperation und Organisation
This seminar focuses on theories, models, challenges and goals of digitally mediated cooperation, organisation and interaction, and their application in practice through practical implementation examples from teaching and learning contexts.
S: Innovation – Well-being in (digitaler) Hochschullehre
The seminar asks questions about how health and well-being can be promoted in (digital) teaching and learning environments and explores the topics of (digital) stress, resilience, mindfulness and active teaching.
S: Felderkundung
In this module, students are supported in the planning, preparation and implementation of their study-related internship.
Education (M.A.)
S: Praxismodul
In this module, students are supported in planning, preparing and carrying out their study-related internship.
S: Auswahl und Entwicklung mediatisierter Lernumgebungen
In this seminar, students learn to design, develop and evaluate online courses based on the ADDIE instructional design model.
Seminars for university teaching staff (ProfiLehrePlus)
Online assessment design and practices (EN, blended learning)
- Conference of the German Society for Higher Education Didactics (DGHD 2025): Workshop ‘Healthy (digital) teaching. Mindfulness practices in teaching’
- Long Night of Science (LNdW 2025): Interactive workshop on ‘Healthy (digital) university teaching.’
- Conference of the Media & Learning Association Belgium (2024): Presentation ‘FAU Good Video Practices’
- Dobler, Isabella (2023). Guidance for Deciding and Implementing Online Assessment(s). Report on IO3. https://zenodo.org/records/7817359
- TransACTION! (2024). Training scenarios for using Open Online Course materials. https://zenodo.org/records/14236561